Algemene vragen
Contract
Huurprijzen
Servicekosten en nutsvoorzieningen
Onderhoudsgebreken
Borg en andere kosten
Nadat de huurovereenkomst is beëindigd en je hebt je woonruimte opgeleverd, dient verhuurder de waarborg terug te betalen. Indien er gebreken zijn, mag verhuurder dit verrekenen met de borg. Verhuurder dient aan te geven dat hoe de woonruimte opgeleverd wordt, verschilt van de wijze hoe jij de woonruimte hebt ontvangen. Dit doet verhuurder door:
- Een begininspectie voordat je de woning intrekt of op de eerste dag van intrekking in de woonruimte. Jij hoort hierbij te zijn en achteraf een bevestiging te ontvangen van deze inspectie;
- Een tussentijdse inspectie wanneer je aangeeft dat je de woning gaat verlaten. Hierbij geeft verhuurder je een bewijsstuk over wat je nog moet repareren voordat je de woning gaat verlaten;
- Een eindinspectie waarbij de verhuurder aankaart wat er niet gerepareerd is geworden en waarvoor hij borg gaat inhouden. Ook hiervan krijg je een bewijsstuk.
Indien verhuurder deze inspecties niet heeft uitgevoerd, mag er geen borg worden ingehouden! Betaald verhuurder de borg niet (volledig) terug en ben jij het daar niet mee eens, helpt Huurteam met het zetten van de juiste stappen hierin.
Bemiddelingskosten zijn kosten die een bemiddelaar vraagt om voor verhuurder een woonruimte te verhuren. Deze mag een verhuurder en/of bemiddelaar niet doorrekenen aan huurder. Echter wordt dit wel vaak gedaan. Bemiddelingskosten worden ook vaak anders omschreven, zoals administratie-, advies-, commissie-, makelaars- of verhuurkosten. Ook in dit geval zijn het gewoon bemiddelingskosten en geldt het verbod dus.
Je kunt bemiddelingskosten tot vijf jaar na het betalen hiervan terugvorderen. Jammer genoeg behoort dit niet tot de taak van Huurteam Eindhoven, maar hier kun je vinden hoe je deze onterecht betaalde bemiddelingskosten kunt terugvragen. Indien je hier een advocaat voor nodig hebt, kan Huurteam je wel in je in contact brengen met ons netwerk.
Het komt voor dat huurders hun laatste maand huur, nog openstaande servicekosten, enzovoort verrekenen met de borg. Wettelijk gezien mag dit niet, maar er zijn verhuurders die hier wel mee akkoord gaan, zeker na een eindinspectie waaruit blijkt dat de woning helemaal op orde is.
Er bestaan geen wettelijke termijnen waarop een verhuurder de borg terug moet storten na het einde van het huurcontract. Vaak staat dit wel in je huurovereenkomst, maar soms ook niet. Gangbaar is een termijn van 6 tot 8 weken na einde huurovereenkomst.
Twijfel jij eraan of je verhuurder je borg gaat terugbetalen of wacht je best al lang? Neem dan contact op het het Huurteam. Wij kunnen een brief schrijven aan verhuurder met het verzoek om de borg terug te storten. Indien er moeilijkheden ontstaan, zijn we al betrokken en kunnen we je verder ondersteunen.