Servicekosten… Wel de kosten, niet de service.

Servicekosten

Een huurprijs bestaat uit meerdere aspecten, voornamelijk de kale huurprijs en de servicekosten. Denk hierbij aan het bed dat al in je kamer stond, schoonmaakkosten van een gezamenlijke trappenhal of de vloerbedekking doorheen de woning. Ook gas, water en licht kunnen bij de servicekosten geteld worden. Sommige verhuurders vragen een all-in huurprijs. Hierbij worden de servicekosten en de kale huurprijs samen gerekend tot een bedrag. Je weet dus niet precies wat je betaald, of de jaarlijkse verhoging van de huur correct is en wat je afrekening gaat zijn op het einde van het jaar.

Wij hebben een huismeester in ons appartementsgebouw met twintig appartementen. Onze huurbaas wou ons 100 euro per appartement rekenen om ‘bij te leggen’ aan zijn salaris. Twintigmaal 100 euro, dan moet hij wel heel goed verdienen… Ik dacht het niet!


Ik weet niet echt waar ik voor heb betaald al die tijd.

Wanneer je huurt, betaal je maandelijks een voorschot op je servicekosten. De bedoeling is dat dit een schatting is van de kosten die je doorheen het jaar zal maken. De verhuurder mag hier niets op verdienen, het gaat om jouw verbruik. Daarnaast mag hij ook niet voor alle apparaten servicekosten vragen, omdat een deel ook al in de kale huurprijs zit. De huurder is gerechtigd om een afrekening op het einde van het jaar te vragen van de verhuurder.

Teveel betaalde servicekosten hoor je terug te krijgen. Dit kan voor iedere woonruimte waarin je gewoond hebt de afgelopen twee jaren (zelfs al woon je niet meer in dezelfde woning). Met hulp van Huurteam Eindhoven kan er gekeken worden naar je huidige servicekosten, of deze niet teveel zijn, maar ook naar de afrekening van afgelopen jaar.

Laat je servicekosten toetsen en krijg de teveel betaalde kosten terug.